ساختارتیم ارزیابی سوانح سازمان امدادونجات ویرایش۹۵

[ شنبه 30 بهمن 1395 ] [ ] [ نصیر بزرگ زاده ]
[ ]

بیمه مسئولیت امدادگران

[ چهار شنبه 27 بهمن 1395 ] [ ] [ نصیر بزرگ زاده ]
[ ]

آپاندیس چیست؟

آپاندیس چیست؟

پارگی و پیچ خوردگی روده

محل قرارگیری آپاندیس از روی بدن، پایین شکم، سمت راست و از داخل بدن در محل اتصال روده باریک به روده بزرگ است. آپاندیس یک زائده طبیعی در بدن به شمار می‌آید و کارایی آن خیلی شناخته شده نیست. موضوع نگران‌کننده در اصل، آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس است. داخل آپاندیس یک مجرای باریک وجود دارد. اگر این مجرا به هر دلیلی بسته شود، ترشحات در پشت آن جمع می‌شوند و از آنجایی که معمولا در داخل روده‌ها فلور میکروبی وجود دارد، رشد میکروب‌های بیماری‌زا در این قسمت بالا می‌رود و علائم آپاندیسیت را ایجاد می‌کند.

هیچ ارگانی در بدن بدون حکمت ساخته نشده است و حتما وظایفی دارد که ما از آن مطلع نیستیم. به هر حال تاکنون عوارضی در مورد نبود آپاندیس در بدن گزارش نشده است. گاهی اوقات مطرح می‌شود که آپاندیس در سیستم ایمنی بدن نقش دارد اما این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است. در اطراف آپاندیس غدد لنفاوی زیادی وجود دارد و کودکان هنگامی که دچار سرماخوردگی عفونی می‌شوند، این غدد لنفاوی ملتهب می‌شوند و ممکن است دردهایی در زیر شکم مانند دردهای آپاندیس ایجاد کنند که این دردها با برطرف شدن سرماخوردگی بهبود پیدا می‌کنند.

تشخیص زود هنگام آپاندیس و جلوگیری از عوارض خطرناک آن

یک تصمیم حیاتی

به‌رغم پیشرفت‌های موجود در علم پزشکی، اگر آپاندیس پاره شود احتمال مرگ و میر بر اثر آن بسیار بالاست، بنابراین سرعت عمل در تشخیص این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که جراحان معمولا در مورد بیمارانی که علائم مشکوک به آپاندیسیت دارند، بسیار سریع تصمیم به جراحی می‌گیرند. در علم پزشکی مجاز است که از هر ۱۰۰ عمل جراحی آپاندیس، در ۲۰ مورد از آنها آپاندیس طبیعی و سالم باشد. این یک قانون محسوب می‌شود، زیرا درمان نشدن و پاره شدن آپاندیسیت می‌تواند منجر به آبسه شکمی، پریتونیت و در نهایت مرگ بیمار شود، به همین دلیل با مشکوک شدن به علائم آپاندیسیت باید هرچه سریع‌تر آن را جراحی کرد. جراحان همیشه سود و زیان این کار را می‌سنجند؛ زیان یک آپاندیس پاره شده مساوی است با مرگ بیمار، درحالی که اگر تصمیم به جراحی سریع‌تر گرفته شود و بعد مشخص شود که آپاندیس طبیعی بوده است، زیانی به بیمار وارد نخواهد شد.

علائم و درد حاصل از آپاندیسیت، همیشه یکسان نیست و همیشه از بالای شکم و دور ناف شروع نمی‌شود. درد آن می‌تواند مشابه درد کیسه صفرا باشد یا در طرف چپ شکم یا بیشتر در ناحیه لگن باشد. ممکن است بیمار با علائمی مانند تب، بی‌اشتهایی، تهوع و اسهال به پزشک مراجعه کند. همچنین شدت علائم با شدت بیماری همخوانی ندارد، یعنی ممکن است درد بیمار بسیار خفیف باشد اما هنگام عمل مشخص شود که آپاندیس او پاره شده است و برعکس ممکن است درد بیمار بسیار شدید باشد و بعد مشخص شود که بیماری در مراحل اولیه‌اش بوده است. پزشک همیشه باید بدترین حالت را درنظر بگیرد، زیرا هدف، نجات جان بیمار است، بنابراین چه درد خفیف باشد یا شدید، باید در اسرع وقت بیمار را جراحی کرد.

علائم مختصر : درد شانه / لرز و تب بالا / ضعف / تندی ضربان / افت فشارخون / تهوع و استفراغ / تشنگی



برچسب‌ها: آپاندیسدردشکمدرد شانهلرز و تب بالاضعفتندی ضربانافت فشارخونتهوع و استفراغتشنگی
[ چهار شنبه 20 بهمن 1395 ] [ ] [ نصیر بزرگ زاده ]
[ ]

آبله مرغان یا Chickenpex

آبله مرغان یا Chickenpex

از بیماری‌های خفیف و بسیار واگیردار است.

این بیماری در کودکان شایع‌تر است.

 علائم بیماری:

نشانه‌های زیر بیشتر در کودکان، خفیف بوده اما در بزرگسالان، شدید هستند

خارش سطحی پس از یک روز

جهت مطالعه به ادامه مطلب بروید



برچسب‌ها: آبلهمرغانآسپرین

ادامه مطلب
[ دو شنبه 18 بهمن 1395 ] [ ] [ نصیر بزرگ زاده ]
[ ]